Denk groot, doe klein

Het kindercentrum als democratische oefenplaats

ISBN: 9789088504006
96 pagina's

Prijs: € 18
Bestel aantal:

Omschrijving

‘Democratisch burgerschap is een groot begrip. Je gaat gauw te moeilijk denken… maar het zit ook in de kleine dingen.’ (pedagogisch medewerker)

In dit boek vinden pedagogisch medewerkers en hun leidinggevenden inspiratie om in kindercentra aan de slag te gaan met democratisch burgerschap. Laat je niet afschrikken door deze grote term. Die kun je makkelijk vertalen in kleine activiteiten. En ja, democratisch burgerschap is echt wel iets voor jonge kinderen, al was het alleen maar omdat het bij het pedagogisch werk hoort om kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling tot mensen die mee kunnen doen in de samenleving.

Wil je aan de slag met democratisch burgerschap? Met de methode van actieonderzoek breng je kleine veranderingen aan in je groep. De methode begint bij jou en je deelt de opbrengsten met je collega’s. Samen creëer je kennis door een actieonderzoeksvraag te formuleren, die vraag uit te proberen in de praktijk en erover te documenteren en te reflecteren. Stap voor stap kun je beginnen met een van de volgende vijf thema’s:
* Samen leren over democratie,
* Samen diversiteit ontdekken,
* Samen verantwoordelijk zijn,
* Samen conflicten oplossen,
* Samen besluiten nemen.

Kinderen leren democratische vaardigheden van volwassenen. Van jou dus. Met dit praktijkboek krijg je zicht op wat je al doet aan democratisch burgerschap en wat je nog kunt ontwikkelen en bijleren. De praktijkvoorbeelden laten bijvoorbeeld zien hoe je dreumesen keuzemogelijkheden kunt bieden, hoe je peuters laat meedenken over spelmateriaal en hoe je bso-kinderen de ruimte biedt om hun bieb een nieuwe look te geven.
Denk groot, doe klein!
 

Bijlagen
Klik hier voor de bijlagen



In dezelfde serie is ook verschenen:
image
Jonge burgers
Kindercentra als democratische oefenplaats

 

 

 

Recensies

“Het boek is echt een werkboek voor pedagogisch medewerkers met concrete voorbeelden waar ze direct mee aan de slag kunnen. De overtuiging van de auteurs is helder: met democratie kun je niet vroeg genoeg beginnen. Willen we de peuters van nu goed voorbereiden op de samenleving, dan moeten ze op de kinderopvang al kunnen oefenen met een democratische houding.”
- Uit de nieuwsbrief van ProDemos, mei 2013